gallery/hs5.2

Mijn Stoten

Dit zijn reeds veel van de stoten die ik heb mogen meemaken in de reeds vele jaren ervaring in de horeca.

De nieuwste stoten komen steeds onderaan te staan.

Wespennest

 

Voor onze deur stond er een haag. Het was een warme zomer en wespen waren er genoeg.

Op een zekere dag merken we dat er een wespennest in onze haag zat. Wij verwittigen de brandweer om deze nest te vewijderen want dit kon wel gevaarlijk zijn voor onze klanten.

2 brandweerlieden hielden hun speciaal pak aan om het karwei te doen. Je weet wel zo’n pak en dan zo’n hoed met gaas rondom. Terwijl die mannen bezig waren, kwam er een vrouw nieuwsgierig op hen af. Deze dame zei:”Hoi, bij welke wielerploeg rijden jullie? Dit lijkt me wel héél handig zo’n hoedje om dan geen vliegjes in je ogen te krijgen.”

Wij keken mekaar verbaasd en lachend aan. Toen zei ik:”Mevrouw dit is wel de brandweer!” Deze vrouw werd een beetje rood van schaamte en excuseerde zich. We hebben er toch hartelijk om gelachen.

gallery/de-imker-30139

Peper & ...

 

We hadden eens een jobstudent die toch al enkele jaren in de horeca werkte. Zijn functie was zaalhulp m.a.w. afruimen, tafels indekken,… Het was redelijk druk en de jobstudent in kwestie moest de zoveelste tafel indekken. Toen de kelner die bepaalde tafel controleerde zag hij 2 zoutvaatjes staan. Hij gaat naar z’n zaalhulp en vroeg:” Hoe komt het dat er 2 zoutvaatjes op die tafel staan?” Waarop de zaalhulp antwoordde:”Er waren geen pepermolens meer beschikbaar, dus heb ik maar 2 zoutvaatjes gezet.”
OK, ja, natuurlijk, logisch…

gallery/1629774-441c9fc84a8725564fb0a81ae654494f

Simpas

 

Meer & meer komt het voor dat simpas (niet betalende verbruikers) de zaak betreden. Ze bekijken alles goed en wanneer ze hun maaltijd binnen hebben verlaten ze zo vlug mogelijk de zaak. Tot teleurstelling van de kelner die hen goed heeft bediend, moet hij die rekening zelf betalen. Want, hij is verantwoordelijk voor zijn rang.

Dat is een feit dat sommige niet-betalers niet weten. Die slachtoffer kelners mogen dan eigenlijk een dag werken voor die paljaskes. Dit zijn regelrechte dieven! Punt uit!

gallery/1629813-504863263b2eaaa4cb0152b3cceb2ff9

Lavasteen

 

Onze côte à l'os grillée wordt op lavasteen gegrild en staat ook zo vermeld op de kaart. Onlangs was er een klant die vroeg of de lavasteen aan tafel werd gebracht??? Ja natuurlijk meneer!!!

gallery/6c5d6cc2b73fd46521ea3eea4f8a6e2e9fecaad8

Verzekering

 

Dat mensen graag in zijn is niets nieuws. Zoals de iPhone die zeer in trek is, willen mensen ook wel laten zien dat ze er 1tje hebben. Zo was er een klant die z'n iPhone op zijn tafel legde in afwachting van zijn bestelling. Hij eet en wanneer hij gedaan heeft, komt de kelner aan tafel om af te ruimen. Bij het afruimen verliest hij een mes en die valt op die iPhone. Scherm stuk!!! Ik wil maar zeggen, wat niet op tafel hoort, moet er ook niet liggen. Het kan veel problemen vermijden door het weg te stoppen. En hopelijk wordt je dan rechtvaardig geholpen bij het vergoeden.

gallery/$_35

Haring

 

Kelner: Goeie middag mevrouw, heeft u een keuze gemaakt?
Klant: Ja meneer, doe voor mij maar de opgelegde zure haring met garnituur aub.
Klant: (...denkend) Meneer het is toch de periode voor de opgelegde zure haring hé?
Kelner: jaja mevrouw natuurlijk!!!

gallery/1768124-05b0b21267081224d258dad062b53eb4

Rookverbod

 

Op een morgen kwam de eerste klant op het afgesloten overdekt terras binnen. Mevrouw besteld een koffie. De kelner brengt mevrouw haar koffie en ze vraagt om een asbak. De kelner waarschijnlijk niet goed wakker, geeft mevrouw een asbak. Geen 5 minuten later komt er controle binnen op het rookverbod. €300 boete voor 1 asbak. Dit was dus degelijk opgezet spel...

gallery/123-logo-niet-roken-rookverbod-170-04

Klant werkt

 

Op m'n vorig werk kwam een vaste klant op onze terras op de zeedijk zitten. Ik zei:" Aaa meneer, een beetje aan het werken?".
"Werken?" zei meneer, "Nee waarom?"
"Wel, bent u niet aan het schilderen?" vroeg ik.
Die man verbaast en zei:"Belangenie, waarom?"
Ik zei:"Hoe is dat dan geen verf op uw voorhoofd?"
Hij wreef over z'n voorhoofd en had die witte vlek mee en keek naar z'n hand en zei:"Mohow zeg, daarnet voelde ik iets op m'n hoofd, maar wist niet wat het was. D'r heeft verdorie een meeuw op m'n kop gescheten!"

gallery/vogelpoep

Op welke naam aub?

 

Goeiemorgen, een paar maanden geleden nam m'n collega maître de telefoon op:"Rubens goededag, bonjour."
Klant:"Goedendag, ik zou graag een tafel voor 4 personen reserveren om 19u00 deze avond."
Maître:"Ok meneer, ik heb nog een tafel aan het venster in de rotonde voor u."
Klant:"Oké, dank u wel..."
Maître:"Meneer, meneer, ik heb uw naam nog niet gekregen."
Klant:" Ja juist, gie zie mee."
Maître:"Ja, ja, ik ben mee en wakker hé"
Klant:"Nee, nee, gie zie mee, Guy Symee is m'n naam!"
De maître plat van te lachen en toch proberen serieus te houden:"Aaa, oké, tot vanavond dan, meneer... Guy Symee."
We hebben ons krom gelegd van 't lachen... gie zie mee...

gallery/lol

Cécémel

 

Ooit heb ik nog als barman gewerkt op m'n vorig werk. Wanneer er een koude Cécémel werd verkocht moest deze eerst goed geschud worden voor het opendoen.
Wanneer er een vergissing was op de bestelling dan ging zo'n flesje gewoon terug open in de koelkast tot het werd verkocht. 
M'n collega barman had zo eens een open flesje terug gezet zonder mij daarover te inlichten.
We kregen een nieuwe bestelling, en... ja een koude Cecemel stond erop. Ik zoals gewoonlijk, koelkast open, flesje nemen en begin maar eens te schudden hé met dat flesje. Tot ik plots merkte, oei dat flesje is open. Héél de bar onder de Cécémel en ik d'r bij... 
Bedankt collega

gallery/cecemel

Kreeft kenner

 

Vandaag ging een collega kelner een bestelling opnemen...
De klant vroeg aan de kelner: "Mevrouw, de kreeft belle-vue, wordt die met bier gemaakt????
En dan moet je je eens proberen serieus te houden!!!
Ik zou gezegd hebben... ja, met Mort Subite!!!

gallery/19983282_2036395756594683_7804544831207190096_o
gallery/20024223_2036395859928006_7801158189435187003_o

Steak Tartaar

 

Onlangs ook een collega kelner mocht de commentaar aanhoren van een nederlandse klant...
Meneer, m'n steak tartaar, die was toch wel héél rood gebakken!!!!
Wat moe je dan zeggen? euh, check even google.. steak tartaar!!!

gallery/19990139_2036398273261098_7342476457207462490_n

Strippen

 

Na een middagservice ging m'n collega maître in break waardoor ik het terras overnam. Ik was nog geen 5 minuten bezig en had al prijs. Een jobstudente had een coupe met verse aardbeien laten vallen op een dame haar witte broek. Die broek mooi besmeurd met aardbeiencoulis natuurlijk. Die mevrouw ging naar toilet om het te proberen uit te wassen, maar helaas.

Het waren dagtouristen en hadden dus geen andere broek bij en ze moesten 's avonds nog ergens naar toen. Ongelukjes gebeuren nu éénmaal en wij staan dus open om de kosten van de nieuwkuis te betalen. Lukt het niet om de vlekken weg te krijgen, dan vergoeden wij de broek.

Opeens kwam dat koppel binnen en zetten ze zich in het salon. "Jullie hebben een probleem veroorzaakt, lossen jullie het maar op!", was hun stelling. Ik stelde voor naar een winkel te gaan en een andere broek te kopen. Een 2de broek is trouwens niet verloren.

Opeens stond mevrouw op en liet ze haar broek zakken, deed hem uit en gaf hem aan mij. Ik totaal verbouwereerd nam direct een tafelkleed en wou het op haar billen leggen om toch... hé. "Nee, nee, mijn blouse is lang genoeg en was deze broek maar." zei ze. "En anders zal ik eens op het terras rondlopen en tonen wat hier aan de hand is." voegde ze eraan toe. Ik zei:"Mevrouw ge gaat u toch niet laten affronteren voor een vlek op uw broek dat ge niet meer aan hebt hé." Uiteindelijk kwam de baas z'n zoon erbij legde uit dat dit toch enige tijd in beslag ging nemen voor we eraan gingen beginnen. Ok, broek in de wasmachine en laat maar draaien.

Plots kwam die man tot het lumineus idee om naar een winkel te gaan. Hij kwam terug met 4 broeken om te passen voor madame. Uiteindelijk had ze er 1 gepast en was het goed.

Toen heb ik toch eens gevraagd waarom ze niet zelf naar de winkel is gegaan, om ter plaatste een broek te passen en kopen. Zonder heel die cinema in de zaal te verkopen gedurende 2 uur.

gallery/kledij

Verloren voorwerpen

 

Klanten zijn soms zo met hun gasten bezig, dat ze soms wel dingen nalaten in het restaurant. De meest voorkomende dingen zijn: leesbrillen, paraplu's, sjalen, zonnebrillen, gsm's, papieren, kinderspeeltjes of poppen, fopspenen, bavetjes, jassen, ...

Het gebeurd ook dat klanten uitzonderlijke dingen vergeten mee te nemen, zoals:

- hun hond die vast zit met de leiband onder de poot van hun stoel.

- Kinderwagens, buggy's.

- Krukken of wandelstokken.

- Fietsen, kinderfietsjes, steps.

- Een enveloppe met €1.600,00 (terug gerecupereerd).

- Een klein zakje met €25.000,00 (ook terug gerecupereerd).

- Opeens een kindje die terug komt van spelen terwijl ouders reeds weg zijn.

- Klanten die zich vergissen van rolstoel.

- Handtassen, geldbeugels, creditcards, shoptassen.

- Tandbeugels, oorapparaten.

- Mensen die hun partner laten zitten na een wc bezoekje en zo de zaak verlaten.

- Onbetaalde rekeningen (daarvoor komen ze meestal niet terug).

- Doggybags die men dan laat liggen op tafel.

- iPads.

- ...

Sommige klanten komen dan bevoorbeeld vragen na 3 maanden om een verloren trui ofzo. Na 3 MAANDEN!!!

Mochten we alles bijhouden dan kunnen we een tweedehands winkel beginnen. Dus wordt er wel op tijd eens geselecteerd wat weg mag en niet.

Dus... altijd de tafel goed nakijken voor je het restaurant verlaat is de boodschap.

gallery/gevonden en verloren voorwerpen

Suggesties

 

Tijdens de maanden juli en augustus verkopen wij geen suggesties omdat de keuken door de massa volk de mis en place niet bol kan werken. Vanaf de eerste vrijdag van september starten we terug met suggesties.

Op woensdag 1 september 's avonds komt er een vaste klant (koppel) op het terras. Ze bestellen elk een gin tonic en meneer vroeg om een bepaalde suggestie, nl. 'De Zeebrugse aardappel'. De serveuse vertelde meneer dat er nog geen suggesties waren, en dus pas vanaf vrijdag. Opeens komt z'n vrouw naar binnen en naar mij toe en zei:"Mijn man wil dus echt wel zo'n Zeebrugse aardappel hebben hé". Ik vertelde ook haar:"Mevrouw de suggesties beginnen vanaf vrijdag, en wat er nu niet is kunnen we ook niet verkopen."

Mevrouw maakte me duidelijk dat haar man daar niet mee eens was, waarop ik haar zei het meneer eens duidelijk te maken. Ik stap naar meneer toe en leg het hem duidelijk nog eens uit zoals ik deed aan mevrouw.

Opeens smijt hij de menukaart op de grond en veegt het mandje brood ook van tafel. Toen zei ik tegen de serveuse dat ze afstand van deze tafel mocht nemen en ik het ging oplossen.

Ik raapte alles op en maakte meneer duidelijk zich gemanierd te houden. Plots kwam m'n baas op het terras, lichte hem in en hij ging ook nog eens naar meneer. Geen doen aan die man was zo kwaad waarop m'n baas zei dat het beter was de zaak te verlaten. Hij duwde z'n stoel achteruit verliet z'n tafel en stak daarbij nog eens z'n middenvinger op naar mij. Ik lachte eens naar hem en dacht zo van:"welke zot zijde gij."

gallery/zeebrugs_patatje_00021

Daklozenkrant

 

Zo'n 15 jaar geleden op m'n vorig werk begonnen we aan het avondservice. Er waren al enkele klanten aanwezig en plots komt er iemand binnen en die begon krantjes uit te delen. Opeens zag hij mij en ging vlug z'n krantjes terug oppikken. Toen hij aan de laatste tafel het krantje oppikte, begon die klant te schreeuwen. Blijkbaar had die vreemde z'n krantje zo gelegd, half op tafel en half over de zitting van de stoel. Mevrouw haar handtas stond open op die stoel. Bij het terug oppikken van dat krantje, ging hij met z'n hand onder de krant door, zo in de handtas en nam de geldbeugel van mevrouw onder de krant mee. Hij ging vlug naar buiten en hoorde ook het geschreeuw van Mevrouw. Ik kijk naar hem en hij doet tekens dat er iets voor de deur ligt. Hij was dus betrapt en had zo die geldbeugel voor de deur gegooid. Gelukkig hebben we deze kunnen recupereren en is hij toen gaan lopen.

gallery/fb59685498b65b3b15807753abaac2ec

Pommery

 

Ongeveer 10 jaar geleden toen ik op m'n huidig werk begon als kelner heb ik ook iets voor gehad. Er komen 4 klanten binnen (ouders en dochter en vriend). Bij het brengen van de menukaarten vraag ik of ze reeds iets willen drinken. Ze bestellen een flesje Pommery. Pommery heeft mooie ijsemmers maar zijn echt niet stabiel (zie foto).

Om iets te bestellen via de kassa, heeft ieder een eigen sleutel die via een ketting aan de broek hangt.

Ik breng het flesje Pommery in zo'n ijsemmer. Doe deze open en laat meneer proeven. Ok deze is lekker en bij het verder schenken van de glazen, geraak ik vast met de ketting van m'n sleutel en de boord van deze ijsemmer. Plots kantelt die ijsemmer over de billen van die dochter. Kan je je het voorstellen? Zo'n koud water op haar billen en...

Man, man, wat moet je doen? Ik denk dat ik toen een beetje rood werd van schaamte, maar daar is weinig aan te doen.

gallery/e8d3af2c664a6127bae444880efe99ea

Thee...

 

Op m'n vorig werk hadden we een terras op het strand. Van de bar vertrekkende naar het terras moest men eerst naar de inkom gaan, dan 12 treden naar beneden, dan de parking oversteken, vervolgens de straat en dan de zeedijk tot aan het terras. Dat was toch wel een redelijk afstand die je continu moest afleggen.

Op een dag moest ik het terras doen en het was nogal druk. Ik neem de bestelling op van een dame en ze vroeg een thee citroen.

Ok, ik terug naar het restaurant, bestel een thee citroen en vertrek zo terug naar het terras. Toen ik bij de klant kwam en haar thee op haar tafel zette zei ze polts:"Meneer, ik heb wel een thee melk gevraagd hé!"

Ok, ik terug naar binnen om 2 melkcupjes en zo terug naar het terras. Gaf mevrouw haar 2 melkcupjes waarop ze zei:"Meneer, die citroen heeft in mijn kopje gezeten en dat geeft smaak af!"

Hmmm, ik terug naar binnen om een nieuw kopje en zo terug naar het terras. Ik zette het nieuw kopje neer en mevrouw zei toen:"Meneer, men water om thee te maken is nu wel al lauw hé!"

Toen heb ik toch eens serieus gevloekt in m'n zelven en wist dat het zeker de laatste keer zou zijn dat ik dat traject voor dat mens ging afleggen. Ze kreeg haar nieuw theewater samen met de rekening en deze onmiddelijk te betalen.

gallery/she-drank-water-with-honey-and-lemon-every-morning-for-a-year-heres-what-happened-after-that2-1

GEEN SUGGESTIES OP HET TERRAS!!!

 

In het restaurant hebben we een suggestiekaart, maar die mag enkel in het restaurant gebruikt worden en niet op het terras. Dit omdat de keuken veel te veel mis en place moet maken mochten we ook deze suggestiekaart gebruiken op het terras.

Op een zaterdagavond doen ik m'n werk als maître d'hôtel zowel op het terras als in het restaurant. Gedurende de avond vragen verschillen klanten op het terras om suggesties, maar die worden geweigerd. Opeens komt er een vaste nederlandse klant met z'n gezin op het terras en krijgt een tafel. Even later neemt de kelner hun bestelling op en geeft deze door in de kassa. Plots komt de chef uit de keuken met een bon in de hand waarop hij brulde:" GEEN SUGGESTIES OP HET TERRAS!!!". Ik bekijk die bon en zie dat het van die vaste nederlandse klant was. De kelner was bezig met het bestek aan het aanpassen aan die tafel waarop ik zei:"Er mogen geen suggesties op het terras verkocht worden!" De kelner deed alsof hij dat vergeten was en ik ging terug in het restaurant binnen.

Plots komt die klant binnen met z'n vinger wijzen en tikkend op m'n schrouder en zei:" Weet u dat ik hier jaarlijks €50.000 spendeer en door jou kom ik hier nooit meer!". Ik heb die man appart genomen want hij stond in het midden van het restaurant en zei hem:"Meneer, de ganse avond worden er suggesties geweigerd op het terras. Dit telt voor iedere klant om geen discussies te veroorzaken met andere klanten.".

De klant ging terug naar z'n tafel. 5 minuten later komt er een tafel in het restaurant vrij. Ik ben toen naar die boze klant gegaan en stelde hem voor indien hij z'n suggesties wenst te eten, dat ik een tafel in het restaurant beschikbaar heb. Die klant, zo tevreden als een klein kind met een lolly, komt binnen en kon aan z'n suggesties beginnen.

Toen hij de zaak verliet was alles ineens TOP geregeld, ja echt TOP hoor zei hij.

Pfff

 

gallery/patron-elegir_-afore_foro

Nieuwe horeca stoten

Gezellig een pannenkoek eten

 

Op m'n vorig wer hadden we een terras op het strand palend aan de zeedijk. Het was in de namiddag en dus tijdens de tea-room dat er een dame op het terras kwam zitten. Mevrouw besteld een pannenkoek met suiker en een koffie.

Ok ik breng mevrouw haar bestelling en ik had nog maar net m'n rug gedraaid toen ik plots een plof hoorde. Ik draaide me om en zag op het strand kinderen met hun handen in hun haar. Ik keek naar mevrouw en ze was heel geschrokken. Die jongens waren dus met een bal aan het spelen. De bal moet waarschijnlijk iets te hoog gegaan zijn en is zo pardoes op mevrouw haar pannenkoek geland. Ik kan wel geloven dat ze geschrokken was en geen zin meer in een pannenkoek had.

gallery/bananenpannenkoek

Benidorm bastards

 

Je kent ze wel onze oudjes met hun electrische scootmobiel die overal tussen vliegen en waarvoor je nog aan de kant mag springen. Zo is er eens eentje pardoes in onze terras gereden waarbij stoelen en tafel een duw kregen en klanten mochten wegspringen. Eventjes de controle kwijt zei hij.

Niet alle stoten die we meemaken zijn even leuk. Zo was er een vaste klant die z'n scootmobiel zoals gewoonlijk naast het terras wil parkeren, maar hij reed gewoon tegen het terras en bleef zitten. Hij had een zonnebril aan en bewoog niet. Een klant op het terras had dit gezien en hield hem in het oog. Plots valt die oude man met z'n gezicht voorover op z'n stuur. De oplettende klant melde het direct aan een kelner en deze ging er naar toe. Opeens zie ik dat gebeuren en rende er ook naar toe. De oude man was bewusteloos en we legde hem neer op de grond. Ik belde de hulpdiensten en die informeerden ons wat te doen. Er was geen hartslag meer en dus mochten we direct beginnen met reanimatie. Beurtelings hebben we dat gedaan tot de hulpdiensten er waren. Die oude vaste klant is dan toch met een hartslag vertrokken. Zo zie je maar dat men vanalles meemaakt in de horeca. 

gallery/20130506_182605_rtl4benidormbastards