gallery/hs5.2

Weetjes

Weetjes

 

  • Je bent één van de weinigen die afvalt tijdens de eindejaarsfeesten.
  • Elke dag hoop je dat het niet te druk wordt, maar ook niet te rustig.
  • Op een normale werkdag loop je toch al vlug enkele kilometers.
  • Na een dag werken verlang je het liefst naar een voetbadje.
  • Je hebt klanten die je veel uitleg vragen over gerechten en dan uiteindelijk gewoon een dagsoep nemen.
  • Voor de rokers onder ons: wij kunnen een sigaret in 1 minuut oproken.
  • Klanten die een leuk praatje willen beginnen terwijl je het super druk hebt.
  • Je sluit de werkdag af met een welverdiend drankje.
  • Klanten vragen om je balpen, maar zie je deze niet meer terug.
  • De commerciële neplach die we hebben.
  • Men weet altijd wanneer men begint te werken, maar nooit wanneer je stopt.
  • Is het een uurtje rustig, dan mag je meestal poetsen.
  • Bij een 'last call' besteld een klant nog 1 drankje en blijft nog een uur zitten.
  • Opeens komen de klanten precies uit de grond en is het super druk.
  • Nieuwe klanten kiezen die ene tafel vol afwas terwijl er andere proper staan.
  • Klanten die zich blijven verplaatsen van tafel.
  • Klanten die nooit tevreden zijn, maar toch elke keer opnieuw komen.
  • Soms geen tijd om zelf iets te eten door de drukte.
  • Ooit heb je al eens iets over een klant gemorst.
  • Kinderen die de tafel verlaten waar precies een oorlog heeft plaats gevonden.
  • Ouders zijn verwonderd wanneer hun loslopende kinderen plots een ongeluk met de kelner hebben.
  • Klanten weten niet meer welk gerecht ze besteld hadden.
  • Klanten roepen de kelner, maar zijn nog totaal niet klaar met hun keuze.
  • Vrienden bezoeken je werk terwijl jezelf werkt.
  • Klanten die je verschillende keren laten lopen, terwijl je alles in 1 keer kan brengen.
  • Klanten die alles opeten en dan zeggen het was niet lekker.
  • Je hebt een super service gegeven aan een klant en ontvangt geen fooi.
  • De klant komt aan het telefoneren binnen en het blijft maar duren waardoor je geen bestelling kan opnemen.
  • Bij het afruimen van de borden zit je met je vingers in de mayonaise.
  • Je hebt een volle plateau en toch is er een klant die onverwacht z'n drankje eraf neemt. (evenwicht kwijt)
  • Een gerecht is uitverkocht maar ze vertellen het jou niet.
  • De kok die het nodig acht om héél hete borden klaar te maken.
  • Wanneer mag men wijn proeven? Als de klant vermoed dat de wijn een kurksmaakje heeft.
  • Je begint te beseffen hoeveel eten er in de vuilniszak gaat.
  • Als klant, fluit nooit naar een kelner.
  • ... (Deze lijst gaat oneindig door en krijgt dus updates)

In de horeca werken..., je moet er voor in de wieg gelegd worden. Door de jaren ervaring heb ik toch wel wat herkenbare weetjes.

 

Nieuwe weetjes

 

  • Je mag tot wel 5 keer per dag het terras openzetten omdat de zon tevoorschijn komt na een regenbui.
  • Klanten vragen de rekening en wanneer je deze brengt, vragen ze apart af te rekenen.
  • Klanten die nooit het toilet vinden.
  • Als restaurantuitbater moet je alles hebben om de kinderen van klanten zich bezig te kunnen houden.
  • Klant die continu dingen vraagt die niet op de kaart staan.
  • De zoveelste klant die een tafel reserveerd en dan z'n kat stuurt.